دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 - 3:12 بعد از ظهر
  • سایت ثاقب
  • اپلیکیشن ثاقب
  • درخواست سخنران برای روضه خانگی
مجله فرهنگی تبلیغی ثاقب
  • صفحه اصلی
  • عزاداری و روضه خانگی
  • شناخت أهل بیت
    • حضرت محمد صلوات الله علیه
    • امام علی علیه‌السلام
    • حضرت زهرا سلام الله علیها
    • امام حسن مجتبی علیه‌السلام
    • امام حسین علیه‌السلام
    • امام سجاد علیه‌السلام
    • امام باقر علیه‌السلام
    • امام صادق علیه‌السلام
    • امام کاظم علیه‌السلام
    • امام رضا علیه‌السلام
    • امام جواد علیه‌السلام
    • امام هادی علیه‌السلام
    • امام عسکری علیه‌السلام
    • امام زمان علیه‌السلام
  • مهدویت
    • مهدویت در قرآن
    • مهدویت در حدیث
    • آخرالزمان
    • انتظار فرج
    • رجعت
  • خاندان عصمت
    • حضرت عباس علیه‌السلام
    • حضرت زینب سلام الله علیها
    • حضرت معصومه سلام الله علیها
    • حضرت علی اکبر علیه‌السلام
    • حضرت علی اصغر علیه‌السلام
    • حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام
    • حضرت عبدالله بن حسن علیه‌السلام
    • حضرت قاسم بن حسن علیه‌السلام
    • حضرت شاهچراغ علیه‌السلام
    • سایر خاندان عصمت
  • کلیپ و ویدیو
    • دعوت بزرگان
    • دعوت مداحان
    • استوری اینستاگرام
      • استوری شب زیارتی امام حسین
      • استوری ماه محرم
      • استوری أربعین
      • استوری فاطمیه
      • استوری ماه رمضان
      • استوری عید غدیر
      • استوری شهادت
      • استوری ولادت
      • استوری دهه کرامت
      • استوری ایام هفته
    • فیلم کوتاه
    • کلیپ تصویری
    • دعوت از مبلّغین
    • کلیپ صوتی
    • تیزر
    • آموزش سایت
  • اخبار و رویدادها
  • ویژه مبلّغین
No Result
مشاهده تمامی نتایج
مجله فرهنگی تبلیغی ثاقب
ورود به سامانه ثاقب
No Result
مشاهده تمامی نتایج
صفحه اصلی احادیث

عید فطر و دین اسلام

16 اردیبهشت 1401
عید فطر و دین اسلام

عید در عرف عام مردم، تنها دید و بازدید، و پخش شیرینی و خوشحالی است؛ اما از دیدگاه دین عید معنای بسیار وسیع تر و جایگاهی عبادی دارد

عید فطر بعنوان یکی از چهار عید مهم شیعیان بشمار می آید. امام هادی علیه السلام در روایتی در مورد تعداد اعیاد نزد شیعیان، فرمودند که: «إنَّمَا الأعیادُ أربَعَةٌ لِلشّیعَةِ: الفِطرُ و الأضحی و الغَدیرُ و الجُمُعَةُ»[1]

شیعیان فقط چهار عید دارند: فطر، قربان، غدیر و جمعه. با توجه به این مطلب که کلام امام بر حکمتی استوار است، اولین عید از این اعیاد، عید فطر مطرح شده است، شاید بتوان گفت: عید فطر چون جایزه ی روزه گرفتن است، اولین مرتبه ی میان اعیاد است و عید قربان، جایزه ی تقوای مال است در مرتبه ی بعد قرار دارد. و همین طور عید غدیر، جایزه ی پذیرش امامت و ولایت ائمه ی اطهار است و جمعه روزی است که در آن بشارت ظهور آخرین وصی داده شده است.[2]

اساساً عید در نظر دین و عرف مردم متفاوت است.

عید در عرف عام مردم، تنها دید و بازدید، و پخش شیرینی و خوشحالی است؛ اما از دیدگاه دین عید معنای بسیار وسیع تر و جایگاهی عبادی دارد؛ معمولاً در عرف عام مردم عید ممکن است به برگزاری جشن هایی که احیاناً با اختلاط یا کم توجهی به احکام دین یا صرف جشن گرفتن پرداخته می شود؛ در حالی که عید در دین، یک جایگاه عبادی قوی دارد که چند جنبه را در بر می گیرد:

۱. روز گردهمایی مسلمانان و ستایش خداوند:

چنانچه در روایتی از امام رضا علیه السلام فرمودند: «إنَّما جُعِلَ یَومُ الفِطرِ العِیدَ لِیَکونَ لِلمُسلِمینَ مُجتَمَعاً یَجتَمِعُونَ فیهِ و یَبرُزونَ لِلّهِ فَیُمَجِّدُونَهُ عَلی ما مَنَّ عَلَیهِم»[3] روز فطر از این رو عید قرار داده شد تا روز گردهمایی مسلمانان باشد، و در این روز گرد هم آیند و برای خدا به صحرا (فضایی باز) درآیند و خداوند را بر منّتی که بر آنها نهاده است ستایش و به بزرگی یاد کنند.

در این روایت، روز عید فطر برای مسلمین روز گردهمایی مسلمانان توصیف شده است، و روزی است که مسلمانان موظفند به صحرا رفته و خداوند را بخاطر نعمتی و منتی که بر آنان نهاد، ستایش کرده و از او به بزرگی یاد کنند.

۲. روز یاد خدا و استجابت دعا:

روز عید فطر روزی است که انسان باید به یاد خدا سپری کرده و به بی توجهی و گناه سپری نکند، و روزی است که باید از خداوند درخواست کرده و دعا نماید تا خداوند نیز بیاد او باشد، و دعایش را مستجاب نماید؛ این نکته برخاسته از روایتی از امیرالمومنین است که فرمود: «ألا و إنَّ هذا الیَومَ یَومٌ جَعَلَهُ اللَّهُ لَکُم عِیداً و جَعَلَکُم لَهُ أهلاً، فَاذکُرُوا اللَّهَ یَذکُرکُم وَ ادْعُوهُ یَستَجِب لَکُم»[4] امروز روزی است که خداوند آن را برای شما عید قرار داد و شما را نیز شایسته آن ساخت ؛ پس به یاد خدا باشید تا او نیز به یاد شما باشد و او را بخوانید تا خواسته ‏هایتان را اجابت کند.

در اینکه انسان در این روز چه چیزی از خداوند خویش بخواهد در قنوت نماز روز عید، بیان شده است که: « أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا سَأَلَکَ بِهِ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعَاذَ [مِنْ شَرِّ مَا اسْتَعَاذَ] مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ [الْمُخْلِصُونَ‌].»

در این بخش از دعا، چند چیز از خدا می خواهیم:

الف: از خداوند می خواهیم که بر پیامبر اکرم صلوات الله علیه و اهل بیت علیهم السلام، صلوات بفرستد که معنای صلوات خدا بر پیامبر صلوات الله علیه و اهل بیت علیهم السلام، این است که: خدایا رحمتت را بر پیامبر و آل او نازل فرما. وقتى رحمت بر حضرت نازل شد به دیگران هم مى ‏رسد چون او مجراى فیض است و اگر بخواهد خیرى به دیگران برسد باید به عنوان رحمت خاصه، نخست بر حضرت نازل شود و سپس به دیگران برسد.

ب: از خداوند می خواهیم هر خیری که برای نبی اکرم صلوات الله علیه و اهل بیت علیهم السلام قرار داده برای ما هم قرار دهد.

ج: از خداوند می خواهیم که هر شری که از نبی اکرم و اهل بیت علیهم السلام دور نگه داشته است، ما را نیز از آن دور نگه دارد.

د: از خداوند می خواهیم هر چه بندگان نیکویت از او می خواهند ما هم از او می طلبیم.

ه: از خداوند متعال می خواهیم از هر چیزی که بندگان صالح وی، از شر آن بخدا پناه می برند، ما نیز از آن به خدا پناه ببریم.

پس درخواست ما در این روز تماماً برای دین و دنیای ماست و نه برای صرف برگزاری جشن و سروری که هیچ لحظه ای از آن صرف درخواست از خدا و عبادات نمی شود.

۳. روز گسترش میراث معنوی پیغمبر

در دعای قنوت روز عید مقاماتی برای پیغمبر اکرم صلوات الله علیه متذکر می شویم که این روز برای پیامبر ذخیره، شرف، کرامت و مایه ی افزایش و گسترش میراث معنوی پیغمبر است. چنانچه می خوانیم: «و لمحمّد صلوات الله علیه ذخراً و شرفاً و کرامتاً و مزیدا»؛ برای پیغمبر ذخیره، شرف، کرامت و مزید است؛ مایه‌ی افزایش و گسترش میراث معنوی پیغمبر است.»

روز عید برای چه کسی؟
روز عید روزی است که انسان بداند که این روز برای چه کسی عید، است؟

این روز برای کسی عید و روز گرفتن جایزه است که خداوند روزه هایش را قبول کرده و شب زنده داری اش در ماه مبارک رمضان مورد سپاس خداوند قرار گرفته است؛ چنانچه در حکمت از نهج البلاغه امیرالمومنین علیه السلام فرمود: «إنَّما هُوَ عِیدٌ لِمَن قَبِلَ اللَّهُ صِیامَهُ و شَکَرَ قِیامَهُ»[5] امروز تنها عید کسی است که خداوند روزه‏ اش را پذیرفته و شب زنده‏ داری ‏اش را سپاس گزارده است.

پس روز عید روز عبادی است نه روز پایکوبی و گناه، چنانچه در روایتی نیز آمده که روز عید، روزی است که در آن گناه و معصیت نشود.

با این مطالب روشن شد که عید در منابع دینی و روایی شیعیان، جزء موضوعات عبادی است و باید همانگونه که بیان شده است، انجام گیرد تا هدف از انجام آن تامین گردد.

پی نوشت:

[1] بحار الأنوار، ج ۹۸، ص ۳۵۱.
[2] مهدی موعود، ترجمۀ جلد سیزدهم بحار الانوار، علی دوانی، ص 1066
[3] من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۲۲
[4] من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۱۷
[5] نهج البلاغه، حکمت ۴۲۸

برچسب‌ها: استجابت دعاامام رضاعیدفطر
مطلب قبلی

ارتباط با امام مهدى علیه السلام

مطلب بعدی

زکات عید فطر و نماز عید فطر

مطلب بعدی
عید فطر

زکات عید فطر و نماز عید فطر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

موسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب
  • سایت ثاقب
  • اپلیکیشن ثاقب
  • درخواست سخنران برای روضه خانگی

مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب با همت طلاب و روحانیون جوانِ دغدغه‌مند و بانیان خیّر در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ (فاطمیه ۱۴۴۲) تشکیل شد تا بتواند سنّت روضه‌های خانگی را احیاء نموده و در تعظیم شعائر الهی و مکتب أهل‌بیت علیهم‌السلام قدمی بردارد. این مجموعه برای عزیزانی که محافل خانگی (روضه خانگی و جشن خانگی) برگزار می‌کنند و دلتنگ روضه و توسل به حضرت امام حسین علیه‌السلام هستند، سخنران اعزام می‌نماید. متقاضیان روضه خانگی یا جشن خانگی می‌توانند پس از ثبت‌نام در سایت، درخواست اعزام سخنران را ثبت کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب می‌باشد.

No Result
مشاهده تمامی نتایج
  • مجله ثاقب
  • عزاداری و روضه خانگی
  • شناخت أهلبیت
  • قرآن شناسی
  • مهدویت
  • احادیث
  • خاندان عصمت
  • طراحی گرافیک
  • کلیپ و ویدیو
  • اخبار و رویدادها
  • ویژه مبلّغین
  • اپلیکیشن ثاقب

© تمامی حقوق متعلق به موسسه فرهنگی ثاقب می‌باشد.