این روایت ارزشمند از حضرت امام رضا (علیهالسلام) جایگاه و حقیقت روزه را فراتر از اجتناب از خوردن و آشامیدن تبیین میکند. در این حدیث، روزه بهعنوان یک حجاب و سپری معرفی شده که خداوند آن را بر اعضای مختلف بدن انسان قرار داده است تا او را از آلودگیهای گناه و شر محفوظ بدارد.
از فقه الرضا ( علیه السلام) روایت شده که حضرت امام رضا ( علیه السلام) در رابطه با شرایط روزه و روزه داری چنین فرمود:
«و اعلم یرحمک الله ان الصوم حجاب ضربه الله عز و جل علی الالسن و الاسماع و الابصار و سائر الجوارح لما له فی عادة من شره و طهارة تلک الحقیقة حتی یستربه من النار، و قد جعل الله علی کل جارحة حقا للصیام فمن ادی حقها کان صائما و من ترک شیئا منها نقص من فضل صومه بحسب ما ترک منها»
(مستدرک الوسائل، نقل از وقایع الایام خیابانی، ص 432).
بدان (ای روزه دار) خدای رحمتت کند، که براستی روزه ستر و حجابی است، که خداوند او را بر زبانها و گوشها و چشمها و سائر جوارح زده است، هر گاه معتاد بر زشتیها و شر و فساد باشند، (چون زبان و گوش و چشم و سایر جوارح هر گاه تحت کنترل دقیق ایمان و دین شخص باشند، از شر آنان کاملا در امان می باشد) که طهارت (و حجاب صوم) بر اسماع و ابصار و غیره، او را از آتش جهنم می پوشاند و حجابی محکم از آتش برای او خواهند شد. به تحقیق خداوند بر هر «آدم» خسته ای برای روزه گرفتن حقی مقرر فرموده است، پس اگر آن حق را اداء کند (و به خوبی حق روزه داری را به جای آورد) هر آینه صائم و روزه دار است، (یعنی به جای آورده حق روزه را) و هر کس بعضی از آن شرایط را ترک نموده، از فضیلت و ثواب روزهاش به قدر و بحسب آنچه ترک کرده کاسته است
مفهوم حجاب در روزه
امام رضا (علیهالسلام) بیان میفرمایند که روزه تنها به معنای پرهیز از خوراک و نوشیدنی نیست، بلکه حجابی است که بر زبان، گوش، چشم و سایر جوارح انسان قرار داده شده است. این تعبیر نشان میدهد که روزهدار باید علاوه بر اجتناب ظاهری، مراقب گفتار، شنیدن، دیدن و اعمال خود نیز باشد. در واقع، پرهیز از گناهان، تکمیلکننده حقیقت روزه است.
طهارت روحی و تأثیر روزه بر نفس انسان
روزه نه تنها سلامت جسم را تضمین میکند، بلکه روح و قلب انسان را نیز از آلودگیها پاک میسازد. وقتی انسان اعضای خود را از گناه و ناپاکی حفظ کند، روزه او همچون سپری خواهد بود که او را از آتش دوزخ مصون میدارد. این تطهیر درونی، انسان را به مقامات معنوی بالاتر نزدیک کرده و او را به خداوند متعال متصلتر میکند.
حق اعضای بدن در روزهداری
در این حدیث، حضرت امام رضا (علیهالسلام) تأکید میکنند که برای هر یک از اعضای بدن در روزه، حقی مقرر شده است. این بدان معناست که روزهدار باید زبان خود را از دروغ، غیبت و سخنان بیهوده حفظ کند، گوش خود را از شنیدن باطل دور نگه دارد، چشمش را از نگاههای حرام بازدارد و سایر اعضای بدن را از هر گونه گناه مصون بدارد. اگر کسی به این حقوق پایبند باشد، حقیقتاً روزهدار محسوب میشود، اما اگر در رعایت این حقوق کوتاهی کند، به همان میزان از فضیلت و ثواب روزهاش کاسته خواهد شد.
این روایت گرانبها ما را به روزهای آگاهانه و معنوی دعوت میکند. روزهداری تنها یک عمل فیزیکی نیست، بلکه فرصتی است برای تزکیه روح، پاکسازی اخلاق و تمرین خویشتنداری در تمامی ابعاد زندگی. اگر روزهدار بتواند تمام حقوق روزه را به جا آورد، حقیقتاً در مسیر کمال و سعادت گام برداشته و از برکات عظیم این عبادت بهرهمند خواهد شد.
“همانطور که روزه تنها یک اجتناب فیزیکی نیست، برگزاری روضه خانگی نیز فرصتی برای تزکیه روح و ارتقاء معنوی است. با دعوت از اهل بیت (علیهمالسلام) به خانهتان، فضای زندگی خود را با نور و برکت پر کنید و در این مسیر، برکات بزرگ معنوی را برای خود و خانوادهتان به ارمغان آورید.”