به گزارش مجله ثاقب 40 حدیث گهربار از امام حسین علیهالسلام نقل خواهد شد:
۱. شناخت خداوند و عبادت او
(اَیّهَا النّاسُ! إِنّ اللّهَ جَلّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلاّ لِیَعْرِفُوهُ، فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (ای مردم! خداوند بندگان را آفرید تا او را بشناسند، آنگاه که او را شناختند، پرستش کنند و آنگاه که او را پرستیدند، از پرستش غیر او بی نیاز شوند).(بحار الانوار، ج ۵ ص ۳۱۲ ح۱ )
۲. یافتن خداوند
(مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ وَ مَا الّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَکَ؟).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (پروردگارا! آن که تو را نیافت، چه یافت و آن که تو را یافت، چه از دست داد؟).(بحار الانوار، ج ۹۵ ص ۲۲۶ ح۳ )
۳. خداوند، مراقب انسان
(عَمِیَتْ عَیْنٌ لاَ تَرَاکَ عَلَیْهَا رَقِیباً).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (چشمی که تو را مراقب خویش نبیند، کور است).(بحار الانوار، ج ۹۵ ص ۲۲۶ ح۳)
۴. عبادت تجار، بندگان و آزادگان
(إِنّ قَوْماً عَبَدُوا اللّهَ رَغْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ التّجّارِ وَ إِنّ قَوْمَاً عَبَدُوا اللّهَ رَهْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنّ قَوْمَاً عَبَدُوا اللّهَ شُکْراً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الاَحْرَارِ وَ هِیَ اَفْضَلُ الْعِبَادَةِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (گروهی خدا را از روی میل به بهشت عبادت میکنند، که این عبادت تجارتکنندگان است و گروهی خدا را از ترس دوزخ میپرستند و این عبادت بردگان است، و گروهی خدا را به سبب شایستگی میپرستند، و این عبادت آزادگان است که برترین عبادت است).(تحف العقول، ص ۲۷۹ ح۴ )
۵. پاداش عبادت حقیقی خداوند
(مَنْ عَبَدَ اللّهَ حَقّ عِبَادَتِهِ آتاهُ اللّهُ فَوْقَ اَمَانِیهِ وَ کِفَایَتِهِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (هرکس حق معبودیت خدا را بهجا آورد، خداوند بیش از حدّ انتظار و کفایتش به او عطا می کند).(بحار الانوار، ج ۶۸ ص ۱۸۴ ح۴۴)
۶. زیانکار
(لَقَدْ خَابَ مَنْ رَضِیَ دُونَکَ بَدَلاً).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (هرکس به غیر تو دل ببندد، زیان کرده است).(بحار الانوار، ج ۹۵ ص ۲۱۶ ح۳ )
۷. ستایشگران خداوند
(مَا خَلَقَ اللّهُ مِنْ شَیْءٍ إِلا وَ لَهُ تَسْبِیحٌ یَحْمَدُ بِهِ رَبّهُ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (خداوند هیچ موجودی را نیافرید، جز آنکه برای او تسبیحی قرارداد تا با آن خدا را ستایش کند).(بحار الانوار، ج ۶۱ ص ۲۹ ح۸)
۸. دوستی خداوند، سرمایه انسان
(خَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبّکَ نَصِیباً).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (پروردگارا! کسی که از محبّت خود بهرهمندش نکردی، زیان کرده است).(بحار الانوار، ج ۹۵ ص ۲۲۶ ح۳ )
۹. اشک چشم و ترس دل، رحمت خداوند
(بُکَاءُ الْعُیُونِ وَ خَشْیَةُ الْقُلُوبِ رَحْمَةٌ مِنَ اللّهِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (گریستن چشمها و ترسیدن قلبها، رحمتی از جانب خداست).(مستدرک الوسائل، ج ۱۱ ص ۲۴۵ ح۳۵)
۱۰. دوستی اهل بیت سبب ریزش گناهان
(إِنّ حُبّنَا لَتُسَاقِطُ الذّنُوبَ کَمَا تُسَاقِطُ الرّیحُ الْوَرَقَ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (محبّت ما اهل بیت سبب ریزش گناهان است، چنانکه باد، برگ درختان را میریزد).(حیاة الامام الحسین، ج ۱ ص۱۵۶)
۱۱. اهل بیت(علیه السلام)، معلمان ملائکه
(اَیّ شَیْءٍ کُنْتُمْ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ اللّهُ عَزّوَجَلّ آدَمَ (علیه السلام)؟ قَالَ کُنّا اَشْبَاحَ نُورٍ نَدُورُ حَوْلَ عَرْشِ الرّحْمنِ فَنُعَلّمُ لِلْمَلاَئِکَةِ التّسْبِیحَ وَ التّهْلِیلَ وَ التّحْمِیدَ).
از امام حسین (علیه السلام) پرسیده شد: (قبل از اینکه خداوند عزّوجل آدم (علیه السلام) را خلق کند، شما چه چیزی بودید؟ فرمود: ما شبحهایی از نور بودیم که بر گرد عرش خدا میچرخیدیم و به ملائکه درس تسبیح و توحید و ستایش خدا را میآموختیم).(بحار الانوار، ج ۵۷ ص ۳۱۱ ح۱)
۱۲. اهلبیت(علیه السلام)، اهل سرّ خدا
(نَحْنُ الّذِینَ عِنْدَنَا عِلْمُ الْکِتَابِ وَ بَیَانُ مَا فِیهِ وَ لَیْسَ عِنْدَ اَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ مَا عِنْدَنَا لاَِنّا اَهْلُ سِرّ اللّهِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (ما کسانی هستیم که علم قرآن، و بیان آنچه در آن است، نزد ماست، و آنچه در نزد ماست نزد هیچیک از آفریدگان خدا نیست، زیرا ما محرم راز خداییم).(بحار الانوار، ج ۴۴ ص ۱۸۴ ح۱۱ )
۱۳. مخلوقات، مأمور به اطاعت از اهل بیت(علیه السلام)
(وَ اللّهِ مَا خَلَقَ اللّهُ شَیْئاً إِلا وَ قَدْ اَمَرَهُ بِالطّاعَةِ لَنَا).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (سوگند به خدا که خداوند هیچ موجودی را نیافرید، مگر آنکه او را به اطاعت از ما، امر کرد).(بحار الانوار، ج ۴۴ ص ۱۸۱ ح۱ )
۱۴. دوستی اهل بیت(علیهم السلام)
(مَنْ اَحَبّنَا کَانَ مِنّا اَهْلَ الْبَیتِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (کسی که ما را دوست بدارد، از ما اهل بیت است).(نزهة النّاظر و تنبیه الخاطر، ص ۸۵ ح۱۹ )
۱۵. تهیدستی و کشته شدن شیعیان
(وَ اللّهِ الْبَلاَءُ وَ الْفَقْرُ وَ الْقَتْلُ اَسْرَعُ إِلَی مَنْ اَحَبّنَا مِنْ رَکْضِ الْبَرَاذِینِ، وَ مِنَ السّیْلِ إِلیَ صِمْرِهِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (به خدا سوگند، فقر و قتل به سوی دوستان ما، از حرکت اسبان تیزپا و جریان سیل در مسیرش، سریعتر است).(بحار الانوار، ج ۶۴ ص ۲۴۹ ح۸۵)
۱۶. پرهیز از خیانت و مکر و نیرنگ
(إِنّ شِیعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهمْ مِنْ کُلّ غِشّ وَغَلّ وَدَغَلٍ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (شیعه ما کسی است که دلش از هرگونه خیانت و نیرنگ و مکری پاک است).(بحار الانوار، ج ۶۵ ص ۱۵۶ ح۱۰ )
۱۷. امام حسین(علیه السلام) و امام زمان(عجل الله تعالی)
(لَوْ اَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ اَیّامَ حَیَاتِی).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (اگر زمان حضرت مهدی را درک میکردم، تمام عمر خدمتگزارش بودم).(عقد الدّرر، ص۱۶۰)
۱۸. حسین(علیه السلام)، کشته اشکها
(اَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ، لا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إِلا بَکَی).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (من کشته اشکهایم، مؤمنی مرا یاد نکند، مگر آنکه به گریه میافتد).(کامل الزیارات، ص ۱۱۷ ح۶ )
۱۹. پاداش زائر امام حسین(علیه السلام)
(مَنْ زَارَنِی بَعْدَ مَوْتِی زُرْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَوْ لَمْ یَکُنْ إِلا فِی النّارِ لاَخْرَجْتُهُ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (هرکه مرا پس از مرگم، زیارت کند، روز قیامت زیارتش می کنم و اگر در آتش هم باشد، او را بیرون می آورم).(المنتخب للطریحی، ص۶۹)
۲۰. خوشخلقی و سکوت
(اَلْخُلْقُ الْحَسَنُ عِبَادَةٌ وَ الصّمْتُ زَیْنٌ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (خوشخویی، عبادت است و سکوت، زینت).(تاریخ الیعقوبی، ج ۲ ص۲۶۴)
۲۱. تأخیر در مرگ و افزایش روزی با صله رحم
(مَنْ سَرّهُ اَنْ یُنْسَاَ فِی اَجَلِهِ وَ یُزَادَ فِی رِزْقِهِ فَلْیَصِلْ رَحِمَهُ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (کسی که دوست دارد اجلش به تأخیر افتد و روزی اش افزایش یابد، صله رحم به جا آورد).(بحار الانوار، ج ۷۱ ص ۹۱ ح۵)
۲۲. عرضه اعمال به خداوند
(إِنّ اَعْمَالَ هَذِهِ الاُمّةِ مَا مِنْ صَبَاحٍ إِلا وَ تُعْرَضُ عَلَی اللّهِ عَزّوَجَلّ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (همانا اعمال امّت، هر بامدادان بر خداوند عرضه می شود).(بحار الانوار، ج ۷۰ ص ۳۵۳ ح۵۴ )
۲۳. جلب رضایت مردم با نارضایتی خداوند
(مَنْ طَلَبَ رِضَی النّاسِ بِسَخَطِ اللّهِ وَکَلَهُ اللّهُ إِلیَ النّاسِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (کسی که برای جلب رضایت مردم، موجب غضب خدا شود، خداوند او را به مردم وا می گذارد).(بحار الانوار، ج ۷۵ ص ۱۲۶ ح۸ )
۲۴. گذشت در حال قدرت
(إِنّ اَعْفَی النّاسِ مَنْ عَفَا عَنْ قُدْرَةٍ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (باگذشت ترین مردم کسی است که با وجود قدرت، گذشت کند).(بحار الانوار، ج ۷۵ ص ۱۲۱ ح۴)
۲۵. سخن کاهنده ارزش
(لاَ تَقُولُوا بِاَلْسِنَتِکُمْ مَا یَنْقُصُ عَنْ قَدْرِکُمْ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (چیزی که از ارزشتان بکاهد، بر زبان جاری نکنید).(جلاء العیون، ج ۲ ص۲۰۵ )
۲۶. اثر تنگدستی، بیماری و مرگ
(لَوْلاَ ثَلاَثَةٌ مَا وَضَعَ ابْنُ آدَمَ رَأسَهُ لِشَیْءٍ اَلْفَقْرُ وَ الْمَرَضُ وَ الْمَوتُ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (اگر سه چیز نبود، آدمی سرش را در برابر هیچ چیز فرود نمی آورد؛ تنگدستی، بیماری و مرگ).(نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص ۸۵ ح۴)
۲۷. غفلت از گناه خویشتن
(إِیّاک اَنْ تَکُونَ مِمّنْ یَخَافُ عَلَی الْعِبَادِ مِنْ ذُنُوبِهِمْ وَیَاْمَنُ الْعُقُوبَةَ مِنْ ذَنْبِهِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (مبادا از کسانی باشی که از گناه دیگران بیمناکند، و از کیفر گناه خود آسوده خاطرند).(تحف العقول، ص۲۷۳)
۲۸. برطرفکردن گرفتاری مؤمن
(مَنْ نَفّسَ کُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرّجَ اللّهُ عَنْهُ کُرَبَ الدّنیَا وَ الاخِرَةِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (هرکه گرفتاری مؤمنی را برطرف کند، خداوند گرفتاریهای دنیا و آخرتش را برطرف میکند).(بحار الانوار، ج ۷۵ ص ۱۲۲ ح۵)
۲۹. مرگ با عزّت و زندگی با ذلّت
(مَوْتٌ فِی عِزّ خَیْرٌ مِنْ حَیَاةٍ فِی ذُلّ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (مرگ با عزت برتر از زندگی با ذلّت است).(بحار الانوار، ج ۴۴ ص ۱۹۲ ح۴)
۳۰. همسانی گفتار و عمل
(إِنّ الْکَریِمَ إِذَا تَکَلّمَ بِکَلاَمٍ، یَنْبَغِی اَنْ یُصَدّقَهُ بِالْفِعْلِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (بزرگوار کسی است، که گفتارش با عملش یکی باشد).(مستدرک الوسائل، ج ۷ ص ۱۹۳ ح۶)
۳۱. دشمنی با علی(علیه السلام) نشانه نفاق
(مَا کُنّا نَعْرِفُ الْمُنَافِقِینَ عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللّهِ (صلی الله علیه) إِلا بِبُغْضِهِمْ عَلِیّاً وَ وُلْدَهُ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (ما در عهد رسول خدا (صلی الله علیه) منافقان را نمیشناختیم، جز در دشمنی آنها با علی و اولادش).(عیون أخبار الرّضا، ج ۲ ص ۷۲ ص۳۰۵)
۳۲. اثر پذیرش هدیه
(مَنْ قَبِلَ عَطَاءَکَ، فَقَدْ اَعَانَکَ عَلَی الْکَرَمِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (آنکس که هدیه تو را بپذیرد، تو را در بزرگواری کمک کرده است).(بحار الانوار، ج ۶۸ ص ۳۵۷ ح۲۱)
۳۳. نجات از آتش با گریه از ترس خدا
(اَلْبُکَاءُ مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ نَجَاةٌ مِنَ النّارِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (گریه از ترس خدا، باعث نجات از آتش جهنّم است).(مستدرک الوسائل، ج ۱۱ ص ۲۴۵ ح۳۵ )
۳۴. اثر خردمندی و یقین به مرگ
(لَوْ عَقَلَ النّاسُ وَ تَصَوّرُوا الْمَوْتَ لَخَرِبَتِ الدّنیَا).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (اگر مردم خردمند میشدند و مرگ را باور میداشتند، دنیا ویران میگشت).(إحقاق الحق، ج ۱۱ ص۵۹۲ )
۳۵. گناهی آسانتر از پوزش
(رُبّ ذَنْبٍ اَحْسَنُ مِنَ الاِعْتِذَارِ مِنْهُ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (چه بسا گناهی که نیکوتر از پوزش است).(بحار الانوار، ج ۵۷ ص ۱۲۸ ح۱۱ )
۳۶. غیبت، خورش سگهای دوزخ
(کُفّ عَنِ الْغَیْبَةِ فَإِنّهَا إِدَامُ کِلابِ النّارِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (از غیبت بپرهیز، که خورش سگهای دوزخ است).(بحار الانوار، ج ۷۵ ص ۱۱۷ ح۲)
۳۷. نهی از منکر
(لا یَنْبَغِی لِنَفْسٍ مُؤْمِنَةٍ تَرَی مَنْ یَعْصِی اللّهَ فَلا تُنْکِرُ عَلَیْهِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (سزاوار نیست که مؤمن، گناهکاری را ببیند و او را از گناه باز ندارد).(کنز العمّال، ج ۳ ص ۸۵ ح۵۶۱۴ )
۳۸. اثر نافرمانی خداوند
(مَنْ حَاوَلَ اَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کَانَ اَفْوَتَ لِمَا یَرْجُوا وَ اَسْرَعَ لِمَا یَحْذَرُ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (کسی که با نیرنگ و معصیت خدا، در پی بهدست آوردن چیزی رود، کمتر به آنچه امید دارد میرسد، و زودتر به آنچه میترسد، دچار میشود).(بحار الانوار، ج ۷۵ ص ۱۲ ح۱۹)
۳۹. خیر فراوان در پنج چیز
(خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَکُنْ فِیهِ لَمْ یَکُنْ فِیهِ کَثِیرُ مُسْتَمْتِعٍ: اَلْعَقْلُ، وَ الدّینُ وَ الاَدَبُ، وَ الْحَیَاءُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (پنج چیز است که در هرکسی نباشد، خیر زیادی در او نیست: عقل، دین، ادب، حیا و خوشخویی).(حیاة الامام الحسین(علیه السلام)، ج ۱ ص۱۸۱ )
۴۰. پیروی از حق و کمال عقل
(لا یَکْمُلُ الْعَقْلُ إِلا بِاتّبَاعِ الْحَقّ).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: (عقل جز با پیروی از حق، کامل نمیشود).(أعلام الدین، ص۲۹۸)
منبع: خبرگزاری حوزه