در مجله فرهنگی تبلیغی ثاقب احادیثی از حضرت فاطمه علیهاالسلام درباره حجاب را مورد بررسی قرار خواهیم داد:
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که: روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاالسلام برخاست و چادر به سر کرد.
رسول خدا فرمود:( چرا از او رو میگیری، او که تو را نمیبیند؟)
فاطمه عرض کرد:( او مرا نمیبیند، اما من که او را می بینم و او اگر چه مرا نمیبیند ولی بوی مرا که حس میکند.)
رسول خدا فرمود:( شهادت می دهم که تو پاره تن منی.)
**************************
روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید: نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟) اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیهاسلام رسید. فاطمه فرمود:( نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد.
وقتی رسول خدا این سخن را شنید، فرمود:( فاطمه پاره تن من است.)
***********************
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید:( بهترین کار برای زنان چیست؟)
فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:( بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند )
رسول خدا فرمود:( فاطمه پاره تن من است )
رسول خدا بعد از ازدواج فاطمه علیهاسلام کارها را بین او و علی علیه السلام تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی.
فاطمه علیهسلام میفرماید:( هیچ کس نمیداند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد.)
**********************
روزی فاطمه زهرا سلام الله علیها به اسماء فرمود:(چه بد است این تختههایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آن میگذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر بدنش می کشند، حجم بدن او معلوم است.)
اسماء گفت:( من که در حبشه بودم، میدیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست میکردند و مرده را داخل آن میگذاشتند.)
سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبهدار درست کرد و به فاطمه علیهاسلام نشان داد. حضرت فاطمه بسیار خوشحال شد و فرمود:(این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچهای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمیشود مرده مرد است یا زن.)
و فرمود:( پس از مرگم، مرا در همین تابوت بگذارید.)
روایت شده است که بانو فاطمه (علیها سلام) به اسما بنت عمیس فرمودند : من آنچه را که به پیکر زنان )به هنگام مرگ ( می سازند زشت می انگارم جامه ای را بر او می افکنند که آن پیکر را به هر بیننده ای می نمایاند و ….
اسما گفت : وقتی من در سرزمین حبشه بودم دیدم آنها چیزی را می ساختند شاید شما را به شگفتی بیاورد می خواهید آن را برای شما بسازم ؟ حضرت پاسخ فرمود : آری
اسما تختی را طلبید و آن را واژگون بر زمین نهاد و سپس چند چوب خواست و آنها را بر پایه های تخت محکم کرد . بعد هم پارچه ای به روی ان کشید و گفت : این طور دیدم درست می کنند .
فاطمه (سلام الله علیها): مانند همین را برای من بساز . مرا بپوشان خداوند تو را از آتش بپوشاند .
همچنین روایت شده است که وقتی بانو شکل آن تصویری را که اسما ساخته بود را دید تبسمی بر لب آورد و تا آن زمان به غیر از همان لحظه خنده بر لبش نیامده بود و فرمود این چه زیبا و نیکو است . در آن نمی توانند زن را از مرد تشخیص دهند .
**********************
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می فرمایند: “صلاح زنان در این است که طوری زندگی نمایند که نه مردان بیگانه را ببینند و نه چشم بیگانگان بدان بیفتد”. اما خود فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در متن مسائل سیاسی اجتماعی قرار داشت و همواره از حق و اسلام و اهل بیت دفاع می کرد؛ بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه) در آن شرایط حساس و دشوار بحرانی که فتنه و دشمن تمامیت اسلام و قرآن را تهدید می کرد، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بود که با شرکت خود در صحنه سیاسی و اجتماعی از مقام ولایت و رهبری دفاع می کرد.
با توجه به مطالب فوق دیدگاه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در مورد حضور زن در صحنه های اجتماعی و سیاسی روشن می شود. اگر از فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نقل شده ویژگی زن مسلمان این است که نه مرد نامحرم او را ببیند و نه او مرد نامحرم را ببیند، هرگز به معنای انزوا و گوشه نشینی زن مسلمان نیست بلکه یا منظور این است که در فعالیتهای اجتماعی باید آنچنان مقررات اسلامی را رعایت کند که موجب نگاه حرام نامحرمان نشود و بالعکس و یا به آن معناست که در مدیریت امور بانوان خود زنان باید عهده دار باشند تا نیازی به تماس با مرد نامحرم نباشد.
اگر کمی دقیقتر بیندیشیم این سخن حضرت زهرا (سلام الله علیها) بهترین الگو برای دنیای امروز است و چند کارکرد اساسی دارد:
1- تأمین سلامت و بهداشت معنوی جامعه.
2- رشد و استقلال و خودکفایی جامعه زنان. زیرا اگر قرار باشد زن را مردان نامحرم نبینند، لازمه اش این است که آنان دارای خودکفایی علمی در امور لازم خود مانند پزشکی و… باشند و این بهترین عامل رشد جامعه زنان است. پس دوربودن از نامحرم به معنای گوشه نشینی نیست، بلکه فعالیت و تلاش علمی و عملی و رسیدن به خودکفایی است.
منبع: باشگاه خبرنگاران
آیا احادیثی داریم که مستقلا درباره حجاب باشد؟ بعضی ازدختران امروزی متاسفانه به حجاب اعتقادی ندارند ورعایت نمیکنند، میگویند آیات حجاب درباره زنان پیامبر است وبه زنان مسلمان ربطی ندارد، ومیگویند حدیثی از ائمه درباره امر به حجاب نیامده است لطفا اگر مطلبی از ائمه درباره امربه حجاب زنان هست بفرمایید🙏
سلام و عرض ادب
1. در قرآن کریم، ۲۴ آیه از میان ۶۲۳۶ آیه به أمر حجاب اشاره دارد که فقها با استناد به تفاسیر و با تکیه بر احادیث و روایات مرتبط، حجاب شرعی را در برابر نامحرمان رعایت کنند.
2. اگر آیات حجاب مختص به زنان پیامبر بوده است چرا حضرت فاطمه حجاب داشتند؟
3. در این مطلب احادیث و سیرۀ رفتاری حضرت فاطمه سلام الله علیها درباره حجاب آمده است و روایات بسیاری از امامان برای حجاب آمده است.
التماس دعا
فوق العاده بود.کاش روایتی که بصورت کلیپ ازآیت الله مصباح رحمه الله درموردمسلمان شدن خانواده یهودی باچادرحضرت زهرا علیها السلام راهم بیاوریدوهمچنین منبع دقیق این روایات رامتن عربی بیاورید.ممنون میشم.چون خودتان بهترمیدونیدکه مردم کمترسراغ کتاب میرندوبیشنرازینترنت جستجومیکنند.عاقبت بخیرباشیدبحق چهارده معصوم علیهم السلام
یکی ازشبهاتی که وجوددارداینه که زمان پیامبر(ص) حضرت زهرا سلام الله علیها چادرنبوده درصورتی که روایاتی دراین موردوجودداره وآیه۵۹ احزاب لفظ جلباب به نظربیشترعلماومفسرین شیعه بمعنای چادره وآیات حجاب سوره نور به روسریهای بلنداشاره داره.ای کاش مقاله ای دراین موردبنویسیدتا مردم بدان استنادکنندالبته باذکرمنابع دقیق.ممنون میشم.اجرکم عندالله
واقعا لذت برم از حجاب و حیای حضرت زهرا (س)
تشکر.عالی
عالی