در دین مبین اسلام، اصل انتظار ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف مخصوص به مذهب و گروه خاصی نیست. بلکه تمامی مذاهب و فرقه های اسلامی اصل این موضوع را مورد قبول قرار داده اند و برای اثبات آن و تبلیغ در امت اسلامی کتابهای متعددی در این باره نوشته شده است. در کتب مهم اهل تسنن و شیعه این مسئله بسیار مورد بررسی قرار گرفته است.
در اعتقادات اهل تسنن، اصل این مسئله که زمانی می آید که شخصی از سلاله پیامبر اعظم اسلام (صلی الله علیه و آله) ظهور می کند و حضرت مسیح پشت سر او نماز خواهد می خواند و خلافت و حکومت را بدست می گیرد، امری قطعی و مسلم است.
ابن خلدون در حالیکه نسبت به اصل احادیث حضرت مهدی (عجل الله تعالی) تشکیک نموده است، در عین حال در مقدمه تاریخ خود مینویسد : «مشهور در بین اهل اسلام در تمامی عصرها این است که لابد در آخرالزمان مردی از اهل بیت ظهور خواهد کرد که موءکد دین و اظهار کننده عدالت خواهد بود و مسلمین از او تبعیت خواهند کرد و او بر تمامی ممالک استیلا پیدا خواهد کرد و او به نام مهدی نامیده میشود و از نشانه های او خروج دجال است که حضرت عیسی علیه السلام از آسمان نازل میشود و دجال را به قتل میرساند و پشت سر مهدی نماز خواهد خواند.(تاریخ ابن خلدون، ج1، ص 555)
از سویی دیگر ابن عربی نیز در کتاب خود با نام فتوحات مکیه در باره انتظار ظهور امام زمان (عجل الله تعالی) چنین می نویسد: «خداوند را خلیفه ای است که روزی ظاهر میشود و ظهورش زمانی اتفاق میافتد که دنیا پر از جور و ستم باشد و او دنیا را پر از عدل و قسط میکند و اگر از عمر دنیا یک روز بیشتر نماند، خداوند آن روز را طولانی میگرداند تا این خلیفه که از عترت رسول اللهصلی الله علیه و آله و سلم و از اولاد فاطمه زهراعلیها السلام است، و نامش با نام رسول خدا یکی میباشد، حکومت روی زمین را به دست گیرد.»(الفتوحات المکیه، ج3، ص 327.)
درباره امام زمان (عجل الله تعالی) و این که او از اهل بیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است و در دوره آخرالزمان ظهور می کند، روایات زیادی در کتاب های روایی اهل تسنن نقل شده است. یکی از علمای اهل سنت به نام ابوالحسن سجستانی که در قرن چهارم زندگی می کرد، می نویسد: «اخبار متواتر و مستفیض از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم درباره مهدی رسیده که او از اهل بیت حضرت بود و هفتاد سال حکومت خواهد کرد و در زمین عدالت را گسترانده…».
شیخ محمد سفارینی هم در این تایید این موضوع مینویسد: «حق این است که مهدی غیر از عیسی است و او قبل از عیسی خروج خواهد کرد و در این زمینه روایات به حد تواتر رسیده به نحوی که عقیده به مهدی یکی از معتقدات علمای اهل سنت شمرده میشود… بنابراین ایمان به خروج مهدی واجب است همان طوری که در نظر اهل علم مقدر شده و در عقاید اهل سنت و جماعت تدوین یافته است.(لوائح الأنوار البهیئة، ج2، ص 80 به نقل از المهدی المنتظر، ج1، ص 44.)
مشابه همین مطلب از ابن قیم الجوزی، جلال الدین سیوطی و عبدالعزیز بن عبدالله بن باز و بسیاری دیگر از علماء اهل تسنن در قرون مختلف نقل شده است.(المهدی المنتظر، ج1، ص 40.)
اصل باور به موضوع مهدویت و انتظار ظهور امام زمان (عجل الله تعالی) در میان اعتقادات اهل سنّت امریست قطعی. ولی آنها معتقد هستند که اوّلاً چنین فردی هنوز به دنیا نیامده و هر زمان خداوند اراده کند به دنیا خواهد آمد. در ثانی او از فرزندان امام حسن علیه السلام است نه از فرزندان امام حسین علیه السلام.
بنابراین دیدگاه اهل تسنن درباره انتظار فرج این می باشد که بعد از این که زمین پر از ظلم و فساد شد، در آخرالزمان مردی از اهل بیت و عترت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ظهور می کند و زمین را پر از قسط و عدالت خواهد کرد و حضرت عیسی علیه السلام پس از او از آسمان نازل شده و پشت سر او نماز خواهد خواند.
منبع: پرتال جامع علوم انسانی