در این نوشته بهترين روش شناخت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را می خوانید:
خدای سبحان اوصاف قرآن كريم را برای پيامبر اكرم صلوات الله علیه و اوصاف آن حضرت صلوات الله علیه را برای قرآن كريم بيان میكند، زيرا هر دو يك واقعيتاند. چون قرآن از پيشگاه خداوند متعال تنزل و پيامبر صلوات الله علیه نيز از محضر حق تعالی ارسال يافته است.
در اين زمينه سوره اعراف آيه ۱۵۷ فرموده است: …. و اتبعو النور الذی أنزل معه أولئك هم المفلحون: و ياری او كردند و نوری را كه به او نازل شد پيروی كردند.، يعنی به قرآنی كه روشنكننده دلهای تاريك است عمل كردند، آن گروه به حقيقت رستگاران عالمند. در اين آيه قرآن (نور) با رسول اكرم صلوات الله علیه نازل شده، يعنی هر دو از طرف خداوند سبحان نازل شدهاند، پس قرآن و انسان كامل هر دو دارای مقام عنداللهی بودهاند و از آنجا تنزل يافتهاند.
وقتی هر دو لدی الله و در مدرسه و انٌك لتلقی القرآن من لدن حكيم عليم نمل ۶۲۷ بودند؛ و ای رسول ما آيات قرآن عظيم از جانب خدای حكيم به وحی بر تو القا میشود. در كريمه سوره اعراف ملاك معيت را پيامبر صلوات الله علیه قرار داده و فرموده به نوری كه همراه پيامبر آمده ايمان بياوريد. آن حضرت انسان كامل است و فرض ندارد كه موجودی انسان كامل، اولين صادر نخستين يا اولين ظاهر باشد و در عين حال معادل يا برتر داشته باشد.
قرآن از جلوههای اوست، پس شناخت چنين مقامی آسان نيست و وارثان كتاب خدا همان عترت طاهره هستند و همراهی برای انسان كامل با قرآن هميشگی و جاويدان خواهد بود. بنابر قول فريقين پيامبر اكرم صلوات الله علیه در اواخر عمرشان ارتباط و همراهی اين دو حقيقت را به اين گونه بيان فرمودند: انی تاركم فيكم الثقلين، احدهما اكبر من الاخر، كتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بيتی، فانظروا كيف تخلفونی فيهما: من در ميان شما دو چيز گرانبها میگذارم، يكی از ديگری بزرگتر است، كتاب خدا و ريسمان متصل از آسمان به زمين و ديگری عترت و اهل بيتم، پس مراقب باشيد كه درباره اين دو و چگونه جانشينی مرا به جا میآوريد.
و يا به تعبير برخی ديگر از روايات انی تارك فيكم الثقلين ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا بعدی كتاب الله و عترتی اهل بيتی و انهما لن يفترقا حتی يردا علی الحوض: هر كمالی را كه قرآن واجد است صاحبان ولايت الهی نيز دارا خواهند بود. رسول اكرم صلوات الله علیه و امامان علیه السلام در همه مراحل قرآن حضور دارند و بين آنها و همه مراحل قرآن هماهنگی بلكه يگانگی وجود دارد. در حديث ثقلين نيز به صراحت انسانها را به تمسك قرآن همانند اعتصام به عترت فرا خوانده است. روايات اهل بيت علیه السلام عدل و ملازم و همتای قرآن كريم آورده شده است و رجوع به روايات در فهم ظواهر قرآن مايه افتراق بين ثقلين و عامل گمراهی قلمداد شده است.
اميرالمؤمنين علیه السلام فرمودهاند: وجعلنا مع القرآن و جعل القرآن معنا، لا نفارقه و لا يفارقنا: پس قرآن كريم به ضميمه روايات اهل بيت علیه السلام حجت الهی و تبيان كل شیء است. حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها به آيات فراوانی از قرآن كريم در خطابهای كه در استرداد فدك ايراد فرمودهاند استناد كرده است. آن حضرت پس از حمد و شكر و ثنای ذات اقدس خداوند و شهادت بر توحيد و تبيين بسياری از معارف دين فرمودهند: كتاب خدا در ميان شماست، امور آن ظاهر، احكامش درخشان، نشانهاش نورانی و هويدا، نواهیاش آشكار و اوامرش گوياست، ليكن شما آنرا به پشت سر افكنديد. آيا از كتاب خدا روی برتافته، از آن اعراض میكنيد؟ آيا داوری غير قرآن میبريد و به غير آن حكم میكنيد؟ ستمكاران جايگزينی برای قرآن برگزينند و هر كه آئينی جز اسلام برگزيند از او پذيرفته نخواهد شد… كتاب الله بين أظهركم، اموره ظاهره و احكامه زاهره و اعلامه باهره …
هر يك از عترت طاهرين علیه السلام معادل قرآن كريم هستند و هر كدام به منزله سور و آيات آسمانیاند كه كلام ويژه خداست. لیکن حضرت فاطمه سلام الله علیها خصيصهای دارد كه در ديگر معصومان علیه السلام نبوده و نيست و آن اينكه اين بانو سلام الله علیها نه تنها معادل قرآن بوده، بلكه مصاحب و معاشر و همراه و هم آوای با آن بوده، به طوریكه آن حضرت و قرآن با هم از فرا طبيعت به طبيعت آمدند و هم زمان طبيعت را وداع كردند و عمر طبيعی آنها منقطع شد، گرچه حقيقت آنها مخصوصا قرآن برای ابد باقی است، زيرا عمر گرانمايه آن بزرگورا هر چند كمتر از بيست سال بود و مدت نزول قرآن مجيد تقريبا بيست و سه سال بود، ليكن اوايل نزول قرآن مجيد معراج رسول اكرم صلوات الله علیه شروع شد كه در آن سفر الهی زمينه تكون اولی و ريشه انعقاد چيزی كه بعدا به صورت نطفه حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها ظهور میكرد فراهم شد، يعنی مدتی كه از نزول قرآن سپری شد و حضرت متولد نشد برای اين بود كه مقدمه ميلاد مسعود آن حضرت به بركت قرآن در معراج فراهم شود.
سيده انسيه حوراء نوريه حانيه عذراء آن پاكيزه جوهر قدسی كه با تجرد قدسيه در هيئت انسيه، عالم بشريت را زينت داده، آن حقيقت طاهره خود صورت نفسی كلی و جواد عالم عقلی است كه در صورت بشريه بضعه حقيقت احمدی و مشرق انوار علوم علوی و سرچشمه اسرار مكنونه فاطمی است. حضرت انسيه حورا فاطمه زهرا سلام الله علیها به تعبير برخی علمای اهل معرفت علی الجوهرة القدسية فی تعیٌن الانسیٌه صورة النفس الكلية جواد العالم العقلية…
مطلب ديگر اينكه هنگامی كه قرآن كريم طبق آيه سوم سوره مائده به نصاب خاص خويش نائل شد: اليوم اكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتی…. خورشيد وحی عمر نبوی سلام الله علیها افول كرد، نوبت ارتحال سريع آن بانوی بزرگوار فرا رسيد و طولی نكشيد كه آن حضرت به بدرقه قرآن مجيد بار هجرت بست و خاموش شد و با قدر مجهول و قبر مخفی چنين ليلةالقدری از جامعه جاهلی عصر خويش كه جز ليلةالقبر بيشتر نبود، جدا شد و آنرا وداع كرد. اين چنين عمر ظاهری قرآن ناطق و صامت در آغاز و انجام مقارن با نزول قرآن كريم شروع و با ختم قرآن پايان میپذيرد.
طبق آيه ۱۵۷ سوره اعراف …. واتبعوا النور الذی أنزل معه أولئك هم المفلحون: و ياری او كردند و نوری را كه به او نازل شد، پيروی كردند، يعنی به قرآنی كه روشنكننده دلهای تاريك است عمل كردند. آن گروه به حقيقت رستگاران عالمند. عصاره اخلاق انسان كامل همانا قرآن كريم است و هر دو از يك جايگاه رفيع تجلی كردهاند. با اين تفاوت كه يكی ارسال شد و ديگری انزال.
قرآن كريم در معيت انسان كامل نازل شد، نه آنكه انسان كامل در معيت قرآن رسالت يافته باشد، اگرچه به حسب ظاهر جسمانی و كالبد انسانی وجود مقدس رسول اكرم صلوات الله علیه و ائمه اطهار علیه السلام از جامعه بشريت رخت بربستهاند، ولی واقعيت و حقيقت آن وجود اقدس تا ابد نيز در ميان جوامع انسانی باقی خواهد بود، زيرا حقيقت و واقعيت وجود پيامبر اكرم صلوات الله علیه فرزندش حضرت صديقه طاهره سلام الله علیها همان قرآن كريم است، قرآنی كه سراسر نور هدايت است و چراغ مبين الهی را در مسير استكمال انسانها همواره بر میافروزد و راه را از بيراهه نشان میدهد.
خداوند متعال در آيه كريمه ۱۵ سوره مائده میفرمايد: قد جاءكم من الله نور و كتاب مبين: همانا از جانب خدا برای هدايت شما نوری عظيم و رسولی بزرگ و كتابی چون قرآن به حقانيت، آشكار آمد. خداوند متعال با آن كتاب هر كسی را كه در پی رضای خشنودی او راه سلامت پويد، هدايت میكند. وجود مبارك حضرت زهرا سلام الله علیها نيز در فقرهای از خطبه فدكيه فرمودهاند: كتابالله الناطق و القرآن الصادق و النور الساطع و الضياء اللامع: كتاب ناطق الهی، قرآن راستين، نور درخشان و چراغ تابناك است.
ديدگاهش روشن، اسرارش آشكار و ظواهرش درخشان اينكه در كلمات حضرت زهرا سلام الله علیها درباره قرآن كريم آمده نور الساطع و الضياء اللامع در خطبهای از نهجالبلاغه نيز درباره عارف بهحق و مؤمن واقعی حضرت فرمودهاند: و برق به لامع كثير البرق: و برای او درخشنده پر نور درخشيد.درجه بلند توحيد و خداشناسی را دريافت.
مرحوم مجلسی در روضة المتقين گفتهاند كه خلق پيامبر، همان قرآن است پس سزاوار آن است كه در قرآن تدبر كنيم، چون خداوند متعال پيامبر خويش را ستايش میكند كه تو به خلق بزرگ هستی و انك لعلی خلق عظيم:(قلم،۴۶۸) تو صاحب اخلاق عظيم و برجستهای هستی. خلق از ماده خلقت از نظر تمامی اهل لغت به معنای سجيه است، سجيه هم به معنای صفاتی است كه از انسان جدا نمیشود و همچون خلقت و آفرينش انسان میشود. عظيم، نشانگر كمال و بیمانندی اين صفت است، زيرا هيچ پيامبری به چنين صفتی توصيف نشده است. اين گويای آن است كه خلق و خوی پيامبر صلوات الله علیه عجين با شخصيت و سرشت آن حضرت بود. وقتی خلق و خوی نبی مكرم اسلام صلوات الله علیه قرآنی باشد آيا ممكن است پاره تن او خلق و خوی قرآنی نداشته باشد؟ پس كانت خلقه القرآن خود حضرت رسول صلوات الله علیه فرمودهاند: فاطمة بضعة منّی، يسرنی ما يسرها و يغضبنی ما يغضبها و يا در حديث ديگر كه پيامبر صلوات الله علیه فرمودند:فاطمه بضعة منّی من سرّها فقد سرنی و من سائها فقد سائنی و در برخی روايات فاطمه بضعة منّی يؤذينی ما يؤذيها: فاطمه پاره تن من است، كسی كه او را شاد كند مرا شاد كرده و كسی كه به او بدی كند به من بدی كرده است. شايد به خاطر اين گونه احاديث بوده كه برخی از علمای اهل معرفت گفتهاند: بضعة الحقيقة النبوية: بضعه يعنی پاره او، پارهای از گوشت، گرچه حضرت پاره تن رسول اكرم صلوات الله علیه هستند كه هر فرزندی پاره تن پدراست، لكن اين حديث شريف روشنگر حقيقت ديگری است، يعنی وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها رشحهای از حقيقت نبوی و پارهای از نور محمدی است.همانگونه كه پيامبر صلوات الله علیه همه علوم و معارف قرآن را واجد است و شناخت او بدون شناخت همه مراحل قرآن، خصوصا مرحله امالكتاب آن ميسر نيست و اقتدا كردن به آن حضرت بدون شناخت وی ممكن نيست، ائمه اطهار علیه السلام خصوصا حضرت زهرا سلام الله علیها نيز همه علوم و معارف قرآن را واجداند. به تعبير علمای اهل معرفت انسان كاملاند. اين ذوات مقدسنگاران مكتب نرفته و مسألهآموز بشريتاند.
وجود مبارك ام ابيها غير از وحی پدر بزرگوارش كتاب و كتيبه و استادی نديده بود و از اخبار غيبی مطلع و دارای دانش شهودی و علم لدنی شده و ملقب به لقب محدثه میشود و صاحب مصحف فاطمی میشود. بيان مطلب اين است كه محدث كسی است كه بدون اينكه پيامبر صلوات الله علیه باشد، ملائكه با او صحبت میكنند. اميرالمؤمنين و ائمه معصومين علیه السلام محدث بوده، نه اينكه نبی باشند و اين خصوصيت از ويژگیهای آنان و منحصر به آن بزرگواران نيست، بلكه حضرت فاطمه سلام الله علیها دختر بزرگوار رسول اكرم صلوات الله علیه نيز محدثه بودند. در فقرهای از زيارت آن حضرت آمده است: السلام عليك ايتها المحدثه العليمه: يعنی سلام بر تو ای همراز فرشته و دانا از جمله رواياتی كه در اين زمينه وارد شده روايتی است كه از امام ملك و ملكوت حضرت امام صادق علیه السلام است. راوی درباره مصحف فاطمه سئوال میكند حضرت علیه السلام مدتی طولانی سكوت میكنند و بعد میفرمايند: شما از هرچه كه میخواهيد جستوجو و سئوال میكنيد. حضرت فاطمه سلام الله علیها بعد از حضرت رسول خدا صلوات الله علیه هفتاد و پنج روز زنده بود و بهخاطر از دست دادن پدر غم و اندوه شديدی بر حضرتش وارد شده بود. جبرئيل نزد او آمده و او را دلداری و تسليت میداد. خاطرش را خوش و وی را از جايگاه و حالات پدر مطلع میكرد. رويدادهای آينده را كه نسبت به فرزندان آن حضرت اتفاق میافتاد بيان میكرد، حضرت علی علیه السلام آنها را مینوشت و اين نوشتهها به صورت مصحف فاطمه در آمد. (۱۷) همان طوری كه طبق برخی روايات، قرآن كريم تشبيه به خورشيد و ماه شده، چون چشمهای جوشان و جويباری پر آب است و هر روز آب تازهای از آن میجوشد و معارف ناپيدايش آشكار میشود، انسان كامل نيز طبق برخی روايات ماه تابان و چشمه جوشان فيض الهی است.
تشبيه به چشمهسار جوشنده برای آن است كه اساسا فلسفه وجودی معصوم علیه السلام خير و بركت و افاضه است، زيرا فيض، تجلی دائمی حق تعالی و منبع: جميع علوم و معدن تمام اسرار عالم است، اما قرآنی كه اسرار نظام هستی است و هر كسی به هر اندازه كه از قرآن فرا گرفته به همان اندازه قرآنی میشود. كتابی كه عصاره حقايق بیكران جهان هستی است، سفره رحمت رحيميه الهيه است كه فقط برای انسان گسترده شده است. طعام اين سفره غذای انسان است كه به ارتزاق آن متخلق به اخلاق ربوبی میشود و متصف به صفات ملكوتی میشود و مدينه فاضله تحصيل میكند و هيچ كسی از كنار اين سفره، بیبهره بر نمیخيزد.
قرآنی كه تا انسان متصف به اوصاف آن نباشد، نمیتواند آنرا بشناسد و آياتش به تعبير امام سيدالساجدين علیه السلام خزائن الهی است هر اندازه كه فرا گرفتيد به همان اندازه قرآنی میشويد: آيات القرآن خزائن فكلما فتحت خزانة ينبغی لك ان تنظر ما فيها … حال با اين اوصاف چه سخن لطيفی از وجود مقدس كوثر قرآن حضرت صديقه طاهره سلام الله علیها رسيده است در فقرهای از تعقيب نماز ظهر فرمودهاند: والحمدلله الذی لم يجعلنی جا حدا لشی ء من كتابه و لا متحيرا فی شیء من امره. در مقام حمد، شكر و سپاسگذاری حق می فرمايند كه خدای سبحان مرا در فهم حقايق و اسرار آيات قرآن در هيچ مرحلهای معطل نگذاشت. اين مقام انسان كامل است كه اسرار عالم را به او عنايت كردهاند.
عين معارف و حكم، مجد مكارم و كرم گاه سخا، محيط را قطره بیبها كند. اين ادعای بزرگ را كسی دارد كه پدر بزرگوارش رحمةللعالمين دربارهاش فرمودهاند: خداوند قلب دخترم فاطمه و اعضای بدنش را مملو از ايمان قرار داده و آن چنان ايمان در دلش نفوذ كرده كه برای عبادت خدا خود را از همه چيز فارغ كرده است و در جايی ديگر پاره ی تنش را چنين معرفی فرموده است: دخترم فاطمه در محراب عبادت در برابر خدای متعال میايستد، نورش برای فرشتگان آسمان میدرخشد. همچنان كه ستارگان برای اهل زمين درخشندگی میكنند و خدای متعال به فرشتگان خطاب میكند: ای ملائكه من به بندهام و سرور بندگانم فاطمه نگاه كنيد چگونه در برابر من ايستاده است و از خوف من بدنش میلرزد و با تمام وجودش به پرستش من ايستاده است. شما را گواه میگيرم كه شيعيان و پيروانش را از آتش جهنم در امان قرار دادم.*
ادامه دارد ….
منبع: پايگاه اطلاعرسانی راسخون