در مجله فرهنگی دینی ثاقب دنیای ممدوح و دنیای مذموم را در حدیثی از أمیرالمؤمنین علی بن أبیطالب علیهالسلام می خوانید:
عن مولانا امیرالمومنین علیه السلام :
الدنیا دارُ مَمَرًّ لا دارُ مَقّر والناس فیها رجلان : رجلٌ باع فیها نفسَه فاوبَقَها و رجل ابتاع نفسه فاَعْتَقَها
دنیا دار گذر است نه دار اقامت و مردم در آن دو گروهند :گروهی خود را فروختند و خویش را هلاک کردند و گروهی خود را خریدند و آزاد کردند.[۱]
کلمه دنیا در فرهنگ قرآن و حدیث در چهار معنا استعمال شده است که عبارتند از: دنیا به معنای لغوی خودش . مونث (ادنی) به معنای نزدیکتر ، مانند: (إِذْ أَنْتُمْ بِالْعُدْوَةِ الدُّنْيَا)[۲]
دنیا به معنای جهان پیش از مرگ
دنیا به معنای : بهره گیری از امکانات جهان پیش از مرگ در جهت تأمین نیازهای مادی و معنوی ، دنیوی و اخروی .
دنیا به معنای : بهره گیری از امکانات جهان پیش از مرگ در جهت تأمین خواسته ها ی مادی ، هرچند به قیمت از دست دادن ارزش های معنوی و آخرت باشد .
که معنای سوم را دنیای ممدوحه و معنای چهارم را دنیای مذمومه می گویند.
سه معنای دنیا در این روایت نورانی وجود دارد :
معنای دوم :(الدنیا دار ممّر لا دار مقرّ ) یعنی جهان قبل از مرگ که گذرگاه است نه قرارگاه .
معنای سوم 🙁رجل باع فیها نفسه فأوبقها) یعنی کسی که خودش را در دنیا به دنیا فروخته و در مقابل به خواسته های مادی خودش رسیده و هیچ بهره ای از معنویت ندارد ، این دنیای مذموم است و این تعبیرات ریشه در آیاتی مانند 🙁اولئک الذین خسرو انفسهم و ضل عنکم ما یفترون) ( لا جرم انهم فی الاخره هم الاخسرون ) دارد .
معنای چهارم 🙁رجل ابتاع نفسه فأعتقها) یعنی کسی که خودش را از دنیا خریده و از دام خواسته های مادی نجات داده و خودش را آزاد کرده است . این دنیای ممدوح است
پی نوشت:
[۱] نهج البلاغه، حکمت۱۳۳
[۲] انفال،۴۲