دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 - 5:22 قبل از ظهر
  • سایت ثاقب
  • اپلیکیشن ثاقب
  • درخواست سخنران برای روضه خانگی
مجله فرهنگی تبلیغی ثاقب
  • صفحه اصلی
  • عزاداری و روضه خانگی
  • شناخت أهل بیت
    • حضرت محمد صلوات الله علیه
    • امام علی علیه‌السلام
    • حضرت زهرا سلام الله علیها
    • امام حسن مجتبی علیه‌السلام
    • امام حسین علیه‌السلام
    • امام سجاد علیه‌السلام
    • امام باقر علیه‌السلام
    • امام صادق علیه‌السلام
    • امام کاظم علیه‌السلام
    • امام رضا علیه‌السلام
    • امام جواد علیه‌السلام
    • امام هادی علیه‌السلام
    • امام عسکری علیه‌السلام
    • امام زمان علیه‌السلام
  • مهدویت
    • مهدویت در قرآن
    • مهدویت در حدیث
    • آخرالزمان
    • انتظار فرج
    • رجعت
  • خاندان عصمت
    • حضرت عباس علیه‌السلام
    • حضرت زینب سلام الله علیها
    • حضرت معصومه سلام الله علیها
    • حضرت علی اکبر علیه‌السلام
    • حضرت علی اصغر علیه‌السلام
    • حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام
    • حضرت عبدالله بن حسن علیه‌السلام
    • حضرت قاسم بن حسن علیه‌السلام
    • حضرت شاهچراغ علیه‌السلام
    • سایر خاندان عصمت
  • کلیپ و ویدیو
    • دعوت بزرگان
    • دعوت مداحان
    • استوری اینستاگرام
      • استوری شب زیارتی امام حسین
      • استوری ماه محرم
      • استوری أربعین
      • استوری فاطمیه
      • استوری ماه رمضان
      • استوری عید غدیر
      • استوری شهادت
      • استوری ولادت
      • استوری دهه کرامت
      • استوری ایام هفته
    • فیلم کوتاه
    • کلیپ تصویری
    • دعوت از مبلّغین
    • کلیپ صوتی
    • تیزر
    • آموزش سایت
  • اخبار و رویدادها
  • ویژه مبلّغین
No Result
مشاهده تمامی نتایج
مجله فرهنگی تبلیغی ثاقب
ورود به سامانه ثاقب
No Result
مشاهده تمامی نتایج
صفحه اصلی احادیث

گناهان كبيره و صغيره

حدیث امام جعفر صادق علیه السلام

28 آذر 1401
گناهان كبيره و صغيره

در اینجا به بررسی موضوع گناهان كبيره و صغيره در حدیثی از امام صادق علیه السلام می پردازیم:

بيست و چهارم از جمله كبائر ـ چنانچه در حديث «شرايع دين» واقع شده ـ ، اشتغال به مَلاهى است . و مَلاهى ، در لغت ، آلات بازى را مى گويند . و لهو ، به معنى بازى است و مراد از مشغول شدن به ملاهى ، يا مطلق بازى هاست ، چنانچه ظاهرِ لفظ است به حَسَب لغت ، يا نواختن و شنيدن سازهاست ، يا شامل خوانندگى هم هست ؛ چون در اين حديث ، غنا ، على حده مذكور نشده . و ادلّه آن كه غنا از جمله كبائر است إن شاء اللّه تعالى ، مذكور مى شود .

و در حديث اعمش ، در مقام شمردن كبائر ، فرموده كه : ملاهى اى كه آدمى را مانع مى شود از ذكر الهى ، مكروه است ، مثل غنا و زدن چيزهايى كه تارها داشته باشد . و مراد از مكروه در اين مقام ، معنى اى نيست كه اصطلاح فقهاست ؛ بلكه به معنى حرام است و اطلاق مكروه بر حرام ، در احاديثْ بسيار است . و معنى مكروه ، چيزى است كه خداى تعالى ، به آن راضى نيست .
و در آن كه سازها همه مطلقا حرام است ، خلافى ميانه علماى شيعه نيست ، مگر در دف بى صَنج كه بعضى از علما در نكاح و ختنه ، تجويز كرده اند و علّامه و ابن ادريس ، آن را هم حرام مى دانند .[۱]

و احاديث در باب حرمت سازها بسيار است . از آن جمله ، محمّد بن يعقوب كلينى رضى الله عنه از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود : وقتى كه حضرت آدم عليه السلام را وفات رسيد ، شيطان و قابيل ، شماتت و خوش حالى به موت حضرت آدم كردند و در زمين ، با يكديگر يك جا جمع شدند و معازف و ملاهى ، يعنى سازها و بازى ها يا خصوصِ سازها را از براى شماتت به آن حضرت ، وضع كردند . پس هرچه در زمين از اين چيزهاست كه مردم از آن لذّت مى برند ، از آن جمله است .
و از آن حضرت ، روايت كرده كه حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود كه : شما را نهى مى كنم از زَفْن ، يعنى رقص كردن يا بازى كردن ، و از مِزمار ـ كه آن ، ناى است ـ ، و از كوبات ، يعنى طبل يا بَربَط يا نَرد يا شطرنج ، و از كَبَرات ، يعنى طبل دوسر يا يك سر .[۲]

و از آن حضرت ، روايت كرده كه فرمود : كسى كه خداى تعالى ، نعمتى به او بدهد و در وقت آن نعمت ، ناى حاضر كند ، كفران آن نعمت كرده ، و كسى كه مصيبى به او رسد و در آن مصيبت ، زن نايحه ، يعنى مويه گر بيارد ، كفرانِ آن مصيبت كرده ، يعنى راضى به قضاى الهى نشده .[۳]

و از آن حضرت ، روايت كرده كه فرمود : شيطانى هست كه نام او قَفَنْدَر است و هر گاه در خانه كسى چهل روز بَربَط نوازند و مردان ، پيش او آيند ، آن شيطان ، هر عضوى از اعضاى خود را بر همان عضو مى گذارد و بادى در او مى دَمَد ، پس غيرت از آن مرد برطرف مى شود تا به حدّى كه با زنانش ، اگر فعلِ قبيحى كنند ، بدش نمى آيد .[۴]

و از آن حضرت ، روايت كرده كه : زدن عود يا آواز عود ، نفاق را در دل مى رويانَد ، همچنانچه آب ، سبزه را مى رويانَد .[۵]

و ابن بابويه رحمه الله در كتاب امالى ، از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده كه حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود كه : خداى تعالى ، مرا از براى رحمت بر عالميان فرستاد ، و از براى آن كه برطرف و باطل سازم سازها و ناى ها و آنچه عادت اهل جاهليت است و بت هاى ايشان و اَزلام ايشان را .[۶]

و در خصال ، از آن حضرتْ روايت كرده كه پرسيدند كه : سِفله كدام است ؟ فرمود : كسى كه شراب خورد و طنبور نوازد .[۷]

و از حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام روايت كرده كه فرمود : شش كس اند كه سزاوار نيست سلام كردن بر ايشان: يهود ، و نصارا ، و اصحاب نَرد و شطرنج و شراب ، و بَربَط و طنبور[۸]، و جمعى كه متلذّذ مى شوند از دشنام به مادران ، و جماعت شاعران .[۹]

و در عيون و علل الشرائع ، از آن حضرتْ روايت كرده كه شامى اى پرسيد كه : كبوتر راعِبى در خوانندگى خود ، چه مى گويد ؟ فرمود كه : نفرين مى كند بر اهل سازها و كنيزانِ خواننده و ناى ها و عودها .[۱۰]

و صاحب جامع الأخبار ، روايت كرده كه حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود كه : صاحب طنبور را در روز قيامت ، محشور مى كنند . طنبورى از آتش به دست گرفته ، با روى سياه و هفتاد هزار فرشته بر بالاى سرش ، به دست هر يك ، گُرزى و بر سر و روى او مى زنند .[۱۱]

و در خصال ، از حضرت امام موسى[ كاظم ] عليه السلام روايت كرده كه حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود كه : چهار چيز است كه دل را فاسد مى كند و نفاق را در دل مى رويانَد ، همچنان كه آب ، درخت را مى رويانَد : گوش انداختن به لهو ، و فحش ،

و رفتن به درِ خانه سلاطين ، و از پىِ شكار گشتن .[۱۲]

و مراد از لهو در اين حديث ، يا ساز است يا مطلق چيزهاى باطل كه آدمى را از ذكر خداى تعالى ، غافل سازد ، مثل خوانندگى و حكايت هاى باطل و سازها و بر هر تقدير ، شامل ساز هست .

و در نهج البلاغة از نَوف بِكالى روايت كرده كه گفت : ديدم حضرت امير المؤمنين عليه السلام را شبى از شب ها كه از خوابگاه خود برخاسته بود و نگاه كرد به ستاره ها . پس گفت : يا نَوف ! در خوابى يا بيدار ؟ گفتم : بيدارم ، يا امير المؤمنين ! فرمود : يا نوف ! خوشا حال جماعتى كه ميل به دنيا ندارند و رغبت به آخرت دارند ! ايشان ، قومى اند كه زمين را بساط خود قرار داده اند ، و خاكش را خوابگاه خود ، و آبش را بوىِ خوش ، و قرآن را پيراهن زيرين ، و دعا را جامه اى كه بر بالاى جامه ها پوشند يعنى قرآن را از بس تلاوت مى كنند و تأمّل در معانى و متباعت احكامش مى نمايند ، به منزله پيراهن زيرين خود كرده اند كه از ايشان ، جدا نمى شود ، و دعا را ـ چون با او ، خود را محافظت از بلاها و مكاره و عذاب الهى مى كنند ـ ، مثل جامه اى كرده اند كه خود را به آن ، از سرما و گرما و غير آن ، حفظ مى كنند .

بعد از آن فرمود كه : پس ايشان ، دنيا را قطع نموده اند به طريقه حضرت مسيح عليه السلام . يا نوف ! به درستى كه حضرت داوود عليه السلام در چنين ساعتى از شب ، برخاست و گفت : اين ، ساعتى است كه در اين ساعت ، هيچ بنده از خداى خود ، چيزى سؤال نمى كند كه مستجاب نشود ، مگر آنكه عشّار باشد (يعنى آن كسى كه دهْ يك از اموال تجّار و متردّدين مى گيرد) ، يا عريف باشد (يعنى رئيس يا نقيب ، كه پايين تر از رئيس است) ، يا شُرطى (و ايشان ، جمعى از اعوانِ سلاطيناند كه علامتى خاص مى دارند) ، يا صاحب عُرطُبه يا كوبه باشد (و عرطبه ، طنبور است و كُوبه ، طبل است) ، و بعضى بر عكس گفته اند .[۱۳]
و ابن بابويه رضى الله عنه در كتاب من لا يحضره الفقيه ذكر كرده ـ و عادت او آن است كه مضمون احاديث را ذكر كند ـ كه بپرهيز از زدن صنج ؛ زيرا كه شيطان ، وقت صنج زدن ، پاى خود را همراه تو مى جنبانَد و ملائكه ، از تو مى گريزند و كسى كه در خانه او چهل روز طنبور بمانَد ، مغضوب خداى ـ عزَّ و جلَّ ـ مى شود .[۱۴]

پی نوشت ها:
[۱]. الكافى ، ج ۶ ، ص ۴۳۱ ، ح ۳ .
[۲]. همان ، ص ۴۳۲ ، ح ۷ .
[۳]. همان ، ص ۴۳۲ و ۴۳۳ ، ح ۱۱ .
[۴]. همان ، ص ۴۳۳ ، ح ۱۴ .
[۵]. همان ، ص ۴۳۴ ، ح ۲۰ .
[۶]. الأمالى ، صدوق ص ۵۰۲ ، ح ۶۸۸ .
[۷]. الخصال ، ص ۶۲ ، ح ۸۹ .
[۸]. الف : – «طنبور» .
[۹]. همان ، ص ۳۳۰ و ۳۳۱ ، ح ۲۹ .
[۱۰]. عيون أخبار الرضا عليه السلام ، ج ۲ ، ص ۲۲۲ ، ح ۱ ؛ علل الشرائع ، ج ۲ ، ص ۵۹۶ ، ح ۴۴ .
[۱۱]. جامع الأخبار ، ص ۱۸۰ ؛ مستدرك الوسائل ، ج ۱۳ ، ص ۲۱۹ ، ح ۱۵۱۷۶ .
[۱۲]. الخصال ، ص ۲۲۷ ، ح ۶۳ .
[۱۳]. نهج البلاغة ، ج ۴ ، ص ۲۴ ، خطبه ۱۰۴ .
[۱۴]. كتاب من لا يحضره الفقيه ، ج ۴ ، ص ۵۹ ، ح ۵۰۹۳ .

برچسب‌ها: احادیث امام صادقگناهان صغیرهگناهان کبیره
مطلب قبلی

عاق والدین

مطلب بعدی

عزیزترین و مبغوض‌ترین مردم چه کسانی هستند

مطلب بعدی
حدیث امام جعفر صادق علیه السلام

عزیزترین و مبغوض‌ترین مردم چه کسانی هستند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

موسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب
  • سایت ثاقب
  • اپلیکیشن ثاقب
  • درخواست سخنران برای روضه خانگی

مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب با همت طلاب و روحانیون جوانِ دغدغه‌مند و بانیان خیّر در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ (فاطمیه ۱۴۴۲) تشکیل شد تا بتواند سنّت روضه‌های خانگی را احیاء نموده و در تعظیم شعائر الهی و مکتب أهل‌بیت علیهم‌السلام قدمی بردارد. این مجموعه برای عزیزانی که محافل خانگی (روضه خانگی و جشن خانگی) برگزار می‌کنند و دلتنگ روضه و توسل به حضرت امام حسین علیه‌السلام هستند، سخنران اعزام می‌نماید. متقاضیان روضه خانگی یا جشن خانگی می‌توانند پس از ثبت‌نام در سایت، درخواست اعزام سخنران را ثبت کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب می‌باشد.

No Result
مشاهده تمامی نتایج
  • مجله ثاقب
  • عزاداری و روضه خانگی
  • شناخت أهلبیت
  • قرآن شناسی
  • مهدویت
  • احادیث
  • خاندان عصمت
  • طراحی گرافیک
  • کلیپ و ویدیو
  • اخبار و رویدادها
  • ویژه مبلّغین
  • اپلیکیشن ثاقب

© تمامی حقوق متعلق به موسسه فرهنگی ثاقب می‌باشد.