دوشنبه 29 اردیبهشت 1404 - 9:03 بعد از ظهر
  • سایت ثاقب
  • اپلیکیشن ثاقب
  • درخواست سخنران برای روضه خانگی
مجله فرهنگی تبلیغی ثاقب
  • صفحه اصلی
  • عزاداری و روضه خانگی
  • شناخت أهل بیت
    • حضرت محمد صلوات الله علیه
    • امام علی علیه‌السلام
    • حضرت زهرا سلام الله علیها
    • امام حسن مجتبی علیه‌السلام
    • امام حسین علیه‌السلام
    • امام سجاد علیه‌السلام
    • امام باقر علیه‌السلام
    • امام صادق علیه‌السلام
    • امام کاظم علیه‌السلام
    • امام رضا علیه‌السلام
    • امام جواد علیه‌السلام
    • امام هادی علیه‌السلام
    • امام عسکری علیه‌السلام
    • امام زمان علیه‌السلام
  • مهدویت
    • مهدویت در قرآن
    • مهدویت در حدیث
    • آخرالزمان
    • انتظار فرج
    • رجعت
  • خاندان عصمت
    • حضرت عباس علیه‌السلام
    • حضرت زینب سلام الله علیها
    • حضرت معصومه سلام الله علیها
    • حضرت علی اکبر علیه‌السلام
    • حضرت علی اصغر علیه‌السلام
    • حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام
    • حضرت عبدالله بن حسن علیه‌السلام
    • حضرت قاسم بن حسن علیه‌السلام
    • حضرت شاهچراغ علیه‌السلام
    • سایر خاندان عصمت
  • کلیپ و ویدیو
    • دعوت بزرگان
    • دعوت مداحان
    • استوری اینستاگرام
      • استوری شب زیارتی امام حسین
      • استوری ماه محرم
      • استوری أربعین
      • استوری فاطمیه
      • استوری ماه رمضان
      • استوری عید غدیر
      • استوری شهادت
      • استوری ولادت
      • استوری دهه کرامت
      • استوری ایام هفته
    • فیلم کوتاه
    • کلیپ تصویری
    • دعوت از مبلّغین
    • کلیپ صوتی
    • تیزر
    • آموزش سایت
  • اخبار و رویدادها
  • ویژه مبلّغین
No Result
مشاهده تمامی نتایج
مجله فرهنگی تبلیغی ثاقب
ورود به سامانه ثاقب
No Result
مشاهده تمامی نتایج
صفحه اصلی احادیث

اعتدال و میانه‌روى در کلام امام رضا علیه‌السلام

حدیث حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام

30 خرداد 1402
اعتدال و میانه‌روى در کلام امام رضا علیه‌السلام

در مجله دینی فرهنگی ثاقب موضوع اعتدال و میانه‌روى در کلام امام رضا علیه‌السلام را خواهید خواند:

حضرت امام رضا علیه‌السلام:

انّ الجَسَدَ بمَنزلةِ الارضِ الطیبةِ مَتى تُعُوهِدَت بالعمارَةِ والسَّقى، من حیثُ لا یزدادُ فى الماءِ فَتَغرقَ، و لا ینقَص منه فتَعطَشَ، دامت عمارتُها، و کَثُر رَیعُها، و زَکى زَرعُها، و ان تُغُوفِل عنها فَسَدت، و لم ینبُت فیها العُشبُ. فالجَسَدُ بهذِه المنزلَةِ. (1)
تن (انسان) چون زمین پاک است، هرگاه آباد گردد و ابیارى شود؛ به گونه‌اى که در آب غرق نگردد، و با آب دادن اندک تشنه نشود (اگر چنین شد) همواره آباد مى ‌ماند، و محصول آن افزایش مى ‌یابد، و زراعتش خوب مى ‌شود. و اگر از رسیدگى به آن غفلت شود، تباه مى ‌گردد، و سبزه در آن نمى ‌روید؛ پس تن آدمى نیز چنین است.

اعتدال در همه جا و به ویژه در زندگى انسان، اصلى زیر بنایى و بنیادى است، و رعایت آن موجب توازن بخشى و تعادل ‌یابى بخش‌هاى گونه‌ گون زندگى است. در بخشهاى روانى و اخلاقى اعتدال و راه میانه، تکامل اخلاق و تعالى معنوى را موجب مى‌ گردد؛ یعنى انسانى که در مجموعه احوال و اخلاق شخصى خود از هر گونه زیاده روى و کم روى، یعنى افراط و تفریط دورى مى ‌کند، به کمال اخلاقى راه یافته است. در دوستى و دشمنى، در غم و شادى، در سکوت و سخن گفتن و… اندازه دارى و حد میانه را رعایت مى ‌کند. و از دوست داشتن‌ هاى بسیار افراطى مى ‌پرهیزد، و در دشمنى ‌ها، و ناسازگارى‌ ها نیز زیاده روى نمى ‌کند؛ در غم و شادى اصل اعتدال و توازن را رعایت مى ‌کند، نه همیشه زانواى غم در بغل مى‌ گیرد، و خود را افسرده مى‌ سازد، و نه همواره به شادى و بى دردى مى‌ گراید، و مشکلات زندگى و دردِ دردمندان را نادیده مى‌ گیرد، بلکه به هنگام غم و رنج دیگران رنجور، و به هنگام شادى و کامیابى فردى و اجتماعى شاد مى ‌گردد؛ این شخص از سلامت روحى و اخلاقى برخوردار است، و توانسته است هنجارهاى درونى خویش را توازن و تعادل بخشد، و به صورت انسانى «نُرمال» و طبیعى درآید، و روانى بهنجار داشته باشد، و از همه ناهنجارى‌ ها که زاده از زیاده روى ‌هاست، دور ماند.
و بدین سان در دیگر بخش‌هاى زندگى چون کار و بیکارى، فقر و غنا و گرسنگى و سیرى و لذت و ترک لذت، کار و تلاش که مایه تداوم حیات انسانى است باید با اعتدال و اندازه باشد، و ساعت هاى فراغت و استراحت او نیز به اندازه نه چندان کار کند که سلامت خود و خانواده‌اش را به مخاطره افکند، و نه چنان بیکار نشیند که خود را به رکود و روان نژندى و افسردگى دچار سازد، و همچنین در داشتن و نداشتن، نه چنان ثروت اندوزى کند که حلال و حرام‌ها و حق و حقوقها را زیر پا نهد، و به ثروت‌هاى هنگفتى دست یابد، و نه درویش مسلکى و تهیدستى را پیشه سازد، که از ضروریات زندگى نیز محروم ماند. این هر دو شیوه را که ضد اعتدال است به کنارى نهد، و در همه امور راهى به میانه برگزیند.

امام على (علیه‌السلام) : … والرابع: العَدلُ و قِوامُه فى اعتدالِ قُوَى النَّفسِ…
چهارم عدل است و استوارى آن در اعتدال یافتن قواى نفس نهفته است…

در عبادت نیز که برترین کار انسانى است، باید اصل توازن و اعتدال رعایت گردد. این حکمت رضوى اصلى بسیار کلى وقانونى عام در مجموعه حیات انسانى است.

1. بحارالأنوار ۶۲/۳۱۰.
2. بحارالأنوار ۷۸/۸۱.

برچسب‌ها: اعتدالحکمت های رضوی
مطلب قبلی

مهربانى نسبت به همسران در بینش امام رضا علیه السلام

مطلب بعدی

پدران و مادران در دیدگاه امام رضا علیه‌السلام

مطلب بعدی
پدران و مادران در دیدگاه امام رضا

پدران و مادران در دیدگاه امام رضا علیه‌السلام

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + هشت =

موسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب
  • سایت ثاقب
  • اپلیکیشن ثاقب
  • درخواست سخنران برای روضه خانگی

مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب با همت طلاب و روحانیون جوانِ دغدغه‌مند و بانیان خیّر در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ (فاطمیه ۱۴۴۲) تشکیل شد تا بتواند سنّت روضه‌های خانگی را احیاء نموده و در تعظیم شعائر الهی و مکتب أهل‌بیت علیهم‌السلام قدمی بردارد. این مجموعه برای عزیزانی که محافل خانگی (روضه خانگی و جشن خانگی) برگزار می‌کنند و دلتنگ روضه و توسل به حضرت امام حسین علیه‌السلام هستند، سخنران اعزام می‌نماید. متقاضیان روضه خانگی یا جشن خانگی می‌توانند پس از ثبت‌نام در سایت، درخواست اعزام سخنران را ثبت کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب می‌باشد.

No Result
مشاهده تمامی نتایج
  • مجله ثاقب
  • عزاداری و روضه خانگی
  • شناخت أهلبیت
  • قرآن شناسی
  • مهدویت
  • احادیث
  • خاندان عصمت
  • طراحی گرافیک
  • کلیپ و ویدیو
  • اخبار و رویدادها
  • ویژه مبلّغین
  • اپلیکیشن ثاقب

© تمامی حقوق متعلق به موسسه فرهنگی ثاقب می‌باشد.