چهارشنبه 11 تیر 1404 - 2:01 قبل از ظهر
  • سایت ثاقب
  • اپلیکیشن ثاقب
  • درخواست سخنران برای روضه خانگی
مجله فرهنگی تبلیغی ثاقب
  • صفحه اصلی
  • عزاداری و روضه خانگی
  • شناخت أهل بیت
    • حضرت محمد صلوات الله علیه
    • امام علی علیه‌السلام
    • حضرت زهرا سلام الله علیها
    • امام حسن مجتبی علیه‌السلام
    • امام حسین علیه‌السلام
    • امام سجاد علیه‌السلام
    • امام باقر علیه‌السلام
    • امام صادق علیه‌السلام
    • امام کاظم علیه‌السلام
    • امام رضا علیه‌السلام
    • امام جواد علیه‌السلام
    • امام هادی علیه‌السلام
    • امام عسکری علیه‌السلام
    • امام زمان علیه‌السلام
  • مهدویت
    • مهدویت در قرآن
    • مهدویت در حدیث
    • آخرالزمان
    • انتظار فرج
    • رجعت
  • خاندان عصمت
    • حضرت عباس علیه‌السلام
    • حضرت زینب سلام الله علیها
    • حضرت معصومه سلام الله علیها
    • حضرت علی اکبر علیه‌السلام
    • حضرت علی اصغر علیه‌السلام
    • حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام
    • حضرت عبدالله بن حسن علیه‌السلام
    • حضرت قاسم بن حسن علیه‌السلام
    • حضرت شاهچراغ علیه‌السلام
    • سایر خاندان عصمت
  • کلیپ و ویدیو
    • دعوت بزرگان
    • دعوت مداحان
    • استوری اینستاگرام
      • استوری شب زیارتی امام حسین
      • استوری ماه محرم
      • استوری أربعین
      • استوری فاطمیه
      • استوری ماه رمضان
      • استوری عید غدیر
      • استوری شهادت
      • استوری ولادت
      • استوری دهه کرامت
      • استوری ایام هفته
    • فیلم کوتاه
    • کلیپ تصویری
    • دعوت از مبلّغین
    • کلیپ صوتی
    • تیزر
    • آموزش سایت
  • اخبار و رویدادها
  • ویژه مبلّغین
No Result
مشاهده تمامی نتایج
مجله فرهنگی تبلیغی ثاقب
ورود به سامانه ثاقب
No Result
مشاهده تمامی نتایج
صفحه اصلی شناخت اهل بیت امام حسین علیه السلام

زیارت ناحیه مقدسه: عمیق‌ترین تجلی فاجعه کربلا

19 آبان 1403
زیارت ناحیه مقدسه: عمیق‌ترین تجلی فاجعه کربلا

یکی از زیارت‌های سوزناک که برای سیدالشهدا علیه‌السلام مطرح است، زیارت «ناحیه مقدسه» می‌باشد. این زیارت‌نامه بنا به نقل مشهور از جانب حضرت حجت علیه‌السلام صادر و توسط یکی از نائبان خاص امام زمان علیه‌السلام نقل شده است. «ناحیه مقدسه» اصطلاحی است که شیعیان، از زمان امام هادی علیه‌السلام تا پایان غیبت صغری برای اشاره به امام معصوم علیه‌السلام استفاده می‌کردند (1).

نگاه امام زمان (عج) به عاشورا

امام زمان علیه‌السلام با چشمان نافذ خود لحظه به لحظه عاشورا و صحنه‌های آن روزها را مشاهده کرده است. سوز عطش و سوزش سیلی و تازیانه‌هایی که بر اهل بیت علیهم‌السلام روانه شد را لمس کرده و محرم را با چشمش دیده است. و این گونه است که خطاب به جدشان می‌فرماید: «صبح و شب بر تو گریه می‌کنم. اگر دیگران فقط دهه محرم گریه می‌کنند، من صبح و شب بر تو گریه می‌کنم و اگر اشکم تمام شود برای تو خون گریه می‌کنم».

فضایل یاران امام حسین (ع)

اصحابی که امام حسین علیه‌السلام درباره‌شان فرموده است: «انی لا اعلم اوفی و لا خیراً من اصحابی» (من یارانى باوفاتر و بهتر از اصحاب خود سراغ ندارم). ایشان در بیانی در رابطه با گریه بر جدّ بزرگوارشان می‌فرمایند: «هر کس در مجلس جدّ غریبم حسین علیه‌السلام بعد از گریه بر مصائب او برای من و نزدیک شدن فرجم دعا کند، من هم برای او دعا می‌کنم» (2).

عمق فاجعه کربلا در زیارت‌نامه ناحیه مقدسه

وقتی زیارت ناحیه مقدسه را می‌خوانیم، می‌بینیم که هیچ زیارتی مثل این زیارت‌نامه عمق فاجعه کربلا را بیان نکرده است. زیارت‌نامه‌ای که در عین مرثیه بودن و سوزناکی‌اش، مسئولیت آفرین و حرکت‌ساز است.

بیشتر بخوانید:بررسی قیام عاشورا…

سلام بر شهدای کربلا

سرآغازش با سلام است؛ سلام بر ۲۳ تن از انبیاى الهى علیهم‌السلام و چهارتن از اصحاب کساء و اعتراف به مقامات و فضایل آنان. سلام می‌کند به سیدالشهداء، آن هم به شکل جزئی؛ چنانچه بر خلاف زیارت‌های دیگر که به طور کلی به امام حسین علیه‌السلام سلام می‌کنند، در این زیارت‌نامه گاهی با ذکر نام و فضائل و عملکرد حضرت و گاهی بر تک تک اعضای ایشان بیان شده است:

  • «السلام على الشیب الخضیب: سلام بر محاسن به خون خضاب شده».
  • «السلام على الخدّ التریب: سلام بر گونه خاک‌آلود».
  • «السلام على الثغر المقروع بالقضیب: سلام بر لبى که با نى زده شد».
  • «السلام على الرأس المرفوع: سلام بر سرى که بالاى نیزه شد».
  • «السلام على الاجساد العاریه فى الفلوات: سلام بر اجسادى که برهنه در بیابان رها شد».

سلام بر اصحاب و یاران با‌وفا

قسمتی از این سلام‌های حضرت یاران و اصحاب سیدالشهداء علیه‌السلام را دربر می‌گیرد. اصحابی که امام حسین علیه‌السلام درباره‌شان فرموده است: «انی لا اعلم اوفی و لا خیراً من اصحابی». یارانی که امام زمان علیه‌السلام به بیان و توصیف ویژگی‌های آنان در این زیارت‌نامه پرداخته تا برای ما یادآوری شود که چه ویژگی در این یاران باوفا باعث عاقبت به خیریشان شده است. کسانی که با تمام جان و توانشان پای امام و مولایشان ایستادند:

  • «السلام على النفوس المصطلمات: سلام بر بدنهاى به زنجیر کشیده شده».
  • «السلام على الارواح المختلسات: سلام بر روحهاى به پنهانى برده شده».
  • «السلام على الاجساد العاریات: سلام بر پیکرهاى عریان».
  • «السلام على الجسوم الشاحبات: سلام بر جسمهاى نحیف و رنگ باخته».
  • «السلام على الابدان السلیبه: سلام بر بدنهاى جامه ربوده».
  • «السلام على المجدلین فى الفلوات: سلام بر جنگاوران بیابان».
  • «السلام على النازحین عن الاوطان: سلام بر دورافتادگان از وطن».

دلایل قیام سیدالشهداء (ع)

امام زمان علیه‌السلام به علل و عواملی که منجر به قیام سیدالشهداء علیه‌السلام شده اشاره می‌کند. «حتى اذا الجور مَد باعَهُ، واسفر الظلمُ قِناعه و دَعَا الغى اَتباعه و انت فى حرم جدک قاطن و للظالمین مباین: تا آنگاه که ظلم و بیداد دست از آستین بیرون آورد و با سلاح به میدان آمد و گمراهان در ضلالت خود غرق شدند. در حالى که تو در حرم جدت ساکن و از ستمگران دورى گزیده بودى».

اهمیت قیام امام حسین (ع)

«ثم اقتضاکَ العِلْم للانکار، و لِزَمکَ ان تجاهد الفجار، فَسِرْتَ فى اولادک و اهالیکَ و شیعتک و موالیک…: آنگاه که موقعیت مقتضى گردید، پرچم مخالفت برداشتى و با مخالفان کارزار کردى، با فرزندان و خاندان و پیروان و دوستان به راه افتادى و با حکمت و پند و اندرزهاى نیکو به سوى خداوند خواندى و به بر پا داشتن حدود و فرمانبرى از معبود امر نمودى و از پلیدى و سرکشى بازداشتی و با ظلم و ستم مقابله کردى».

پایان اسلام در حکومت یزید

حضرت در بیانی اوضاع را به گونه‌ای توصیف می‌کنند که در زمانه‌ای که این فرد (یزید) بخواهد سر کار آمده و حکومت داشته باشد، در این شرایط باید فاتحه اسلام را خواند. او بر خلاف پدرش معاویه، چهره نفاق گونه مخالفت با اسلام و ظلم بر جامعه را در طی کرده است. به طوری که علناً بر آداب اسلامی هتک حرمت کرده و به حدود مردم تعدّی می‌کند. و با ترسیم چنین شرایطی قیام علیه او را الزامی می‌داند.

به طوری که داریم مسعودی، تاریخ‌نگار معروف اهل سنت می‌نویسد: سیره یزید همان سیره فرعون و فرعونیان است حتی گاهی بدتر و ظالمانه‌تر چنانچه فرعون در میان مردم عادلانه‌تر از یزید رفتار می‌کرد (3).

امام حسین علیه‌السلام در مسیر مکه در کربلا بارها به این نکته اشاره کردند که تا زمان قبل از یزید؛ گناه، شرابخواری، فساد و اعمال منافی با عفت به شکل مخفیانه انجام می‌شد اما با آمدن یزید این رفتارها باز به شکل جاهلیت برگشت و علناً از انجام این رفتارها باکی وجود نداشت.

توصیف صحنه‌های کربلا

در قسمتی از این زیارت به توصیف صحنه‌های کربلا پرداخته می‌شود؛ توصیفی که با شنیدن آن اشک و غم و اندوه را بر دل‌ها می‌نشاند. «و الشمر جالس على صدرک، و مولغٌ سیفه على نحرک، قابض على شیبک بیده، ذابح لکِ بمُهَندِهِ. در حالى که شمر بر روى سینه‌ات نشسته و شمشیرش را بر گودى زیر گلوى تو فرو برده و محاسنت را با دستش گرفته بود، سرت را با شمشیر خود برید!»

کشتن اسلام با کشتن امام حسین (ع)

حضرت حجت علیه‌السلام بازتاب این جنایات را مساوی با کشتن اسلام معرفی می‌کنند: «واى بر سرکشان گنهکار! به کشتنت اسلام را کشتند و نماز و روزه را بیهوده و مهمل گذاشتند. سنت‌ها و احکام را شکستند و پایه‌هاى ایمان را نابود کردند. آیات قرآن را تحریف و در فساد و دشمنى سخت تلاش نمودند… کتاب خدا رها شد و به حق خیانت گردید».

«وفقد بفقدک التکبیر والتهلیلُ والتحریم والتحلیلُ والتنزیل والتأویلُ وظهر بعدک التغییر والتبدیلُ والالحاد والتعطیلُ والاهواء والاضالیلُ والفتن والاباطیل: با رفتن تو، الله اکبر، لااله الاالله، حرام و حلال، تنزیل و تأویل از میان رفت. پس از تو تغییر، تبدیل، بى دینى، کفر، خواهشهاى نفسانى، گمراهى‌ها، آشوبها، بیهودگى‌ها و باطلها آشکار شد.»


1- دانشنامه امام حسین(ع)، ج۱۲، ص۲۷۱
2- مکیال المکارم، ج1، ص386
3- الکامل فی التاریخ، ابن اثیر،ج4،ص 103


منابع:
مقاله “سیری در زیارت ناحیه مقدسه” نوشته محمدرضا فؤادیان
سایت ویکی شیعه
دانشنامه امام حسین(ع)،ج2
مقاله “عوامل قیام امام حسین علیه السلام در زیارت ناحیه مقدسه”؛ نوشته حسینی باقر آبادی، سید عباس که در شماره 147 مجله مبلغان چاپ شده است.

برچسب‌ها: امام حسینامام حسین علیه السلامزیارت ناحیه مقدسهزیارت نامهزیارت نامه امام حسین
مطلب قبلی

استوری فاطمیه | ایستادگی حضرت زهرا (س)

مطلب بعدی

روضه خوانی 50 ساله در موتورسازی

مطلب بعدی
روضه خوانی 50 ساله در موتورسازی

روضه خوانی 50 ساله در موتورسازی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

موسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب
  • سایت ثاقب
  • اپلیکیشن ثاقب
  • درخواست سخنران برای روضه خانگی

مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب با همت طلاب و روحانیون جوانِ دغدغه‌مند و بانیان خیّر در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ (فاطمیه ۱۴۴۲) تشکیل شد تا بتواند سنّت روضه‌های خانگی را احیاء نموده و در تعظیم شعائر الهی و مکتب أهل‌بیت علیهم‌السلام قدمی بردارد. این مجموعه برای عزیزانی که محافل خانگی (روضه خانگی و جشن خانگی) برگزار می‌کنند و دلتنگ روضه و توسل به حضرت امام حسین علیه‌السلام هستند، سخنران اعزام می‌نماید. متقاضیان روضه خانگی یا جشن خانگی می‌توانند پس از ثبت‌نام در سایت، درخواست اعزام سخنران را ثبت کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مؤسسه فرهنگی تبلیغی ثاقب می‌باشد.

No Result
مشاهده تمامی نتایج
  • مجله ثاقب
  • عزاداری و روضه خانگی
  • شناخت أهلبیت
  • قرآن شناسی
  • مهدویت
  • احادیث
  • خاندان عصمت
  • طراحی گرافیک
  • کلیپ و ویدیو
  • اخبار و رویدادها
  • ویژه مبلّغین
  • اپلیکیشن ثاقب

© تمامی حقوق متعلق به موسسه فرهنگی ثاقب می‌باشد.